CWO JO11-2 Te laat “aan”

Het is zaterdagochtend 16 maart. Het is lekker voetbalweer. Vandaag staat voor CWO 11-2 de uitwedstrijd tegen Spijkenisse 11-6 op het programma.

In de voorbespreking geven we aan dat Mats er vandaag niet bij is. Hij mag invallen in de 11-1 vanwege een blessure geval aldaar. Succes daar Mats! We benadrukken ook wat we afgelopen week in de training geoefend hebben. De aftrap(=balbezit), fel zijn op de bal, duels aangaan. Blijkbaar een saai onderwerp want ondanks de hele normale verzamel tijd van 09.15 zien we dat ongeveer 7 van de 9 CWO-kinderen aan het gapen zijn en er maar een beetje “bijhangen”. De trainers proberen er nog wat enthousiasme erin te krijgen door af te sluiten met dat we vandaag lekker mogen gaan voetballen en vooral veel plezier met elkaar mogen gaan maken.

Mas is de captain voor vandaag en neemt het team mee naar veld. We doen een lekkere (ontspannen)warming up en maken ons klaar voor deze laatste wedstrijd van fase 3.

1ste 15 min

We beginnen aan de wedstrijd met Levy in de goal, Eysan, Rover en Mas als verdedigers vandaag. Middenveld met Darrell, Beau en Amylia. Aslan als middenvoor en Dewi start als reserve.

De “WIJ ZIJN CWO” hebben we wel eens wat krachtiger gehoord, maar we gaan beginnen!

Laten we hopen dat iedereen “aan” staat…

We beginnen met de aftrap, en ondanks dat we daarop geoefend hebben (=balbezit) zijn we toch na 2 balcontacten de bal alweer kwijt. In dit kwartiertje zien we een CWO wat achter de feiten aanloopt. Afspraken over de bal afpakken worden niet uitgevoerd, en tja als je de bal niet hebt kan je zelf niet scoren en dat doet Spijkenisse dan ook wel en scoren in dit kwartiertje twee keer.

2de 15 min

In de time-out geven de trainers aan dat CWO er wel een tandje bij mag doen. Kom op! Jullie kunnen beter dan dit. Vertrouw op jezelf en het team.

Dewi komt op de plek van Amylia.

CWO komt iets beter uit de startblokken dan in het eerste kwartiertje. Het spel gaat in een rap tempo heen en weer. Dewi geeft goed voor op Aslan die deze kans net niet omzet in een goal. Zonde. CWO levert wel meer energie maar balbezit levert het nog niet op en ook nu scoort Spijkenisse vrij snel twee keer achter elkaar met ballen die onhoudbaar voor Levy waren.

Pauze

In deze pauze vragen we ons af wat hier nou gebeurd is. We zouden plezier maken en lekker gaan voetballen, elkaar helpen en coachen. We hebben daar weinig van terug gezien en de kinderen zitten er net als in de voorbespreking “energieloos” bij. De trainers proberen er spreekwoordelijk een streep onder te zetten en de kinderen in een positieve flow te krijgen.

3de 15 min

Mas mag nu reserve gaan staan, waardoor Dewi rechtsachter gaat staan. Darrell op rechts, Aslan op links en Beau in de punt van de aanval. Helaas door een foutje achterin wordt vrij snel ook de 5-0 voor Spijkenisse gemaakt, maar er lijkt wel nu iets te zijn losgekomen bij de CWO-kinderen. Het besef van tot hier en niet verder zien we nu bij de meeste kinderen ontstaan.

Meerdere kansen volgen elkaar nu op en is het Darrell die kapt en draait en voorgeeft op Beau maar net niet scoort. Een mooi blok van Rover en samenspel met Eysan brengt de bal bij Darrell die het met een afstand schot probeert, maar de bal gaat net naast. Levy heeft een mooie redding en schiet snel uit naar Amylia. Zij weet Aslan te bereiken, die schiet en ook net geen doelpunt maakt.

4de 15 min

In de time-out geven we de CWO-kinderen complimenten voor het laten zien van een andere instelling dan het eerste half uur. Het lijkt erop alsof het besef er is dat er alleen ander resultaat geboekt kan worden als we er ook met z’n allen voor gaan en alles geven. We spreken af zo door te gaan of zelfs nog een schepje er bovenop te doen. Hier en daar een klein glimlachje en het plezier en geloof in eigen kunnen lijkt er weer te zijn.

Moegestreden Darrell mag gaan rusten en Mas komt er rechts midden weer bij.

De CWO-kinderen houden zich aan de afspraak en leveren nu veel energie. Wat nu wel balbezit oplevert. Rover grijpt regelmatig in en stapt goed in bij dreigende situaties.

Eysan en Dewi staan goed hun vrouwtje en spelen na het afpakken van de bal nu veel meer de ballen naar voren. Hier staat Amylia die nu regelmatig als aanspeelt punt zich opstelt en we ook als team hierdoor meer naar voren kunnen gaan voetballen. Beau is voorin het de tegenstander moeilijk aan het maken en Spijkenisse lukt het nu gewoon veel minder goed om te voetballen en dat komt echt door de inzet die CWO als team levert. Mas heeft nu aan de zijkant zijn tegenstander uitgespeeld en ziet Aslan vrij staan, hij passt de bal, Aslan neemt aan en schiet de bal binnen!

Wat een welverdiende beloning voor het team! Goede gedaan kids!

Het spel gaat nog wat meer op en neer maar gescoord wordt er niet meer en fluit de scheidsrechter af bij een 5-1 overwinning voor Spijkenisse.

In het verleden hadden we nog wel eens last van een volle maan, of iets anders ongrijpbaars waar eigenlijk geen verklaring voor is wat de inzet in het veld beïnvloed.

De eerste 35 minuten stond CWO gewoon niet aan. Daarna wel en zien we een team wat in staat is om beter te spelen dan de gelijkwaardige tegenstander.

Dat is wellicht ook wel de interessante conclusie van deze mooie en uitdagende fase 3.

CWO kan gewoon die stabiele 2de klasser zijn als het de gehele wedstrijd laat zien wat het kan. Als het even tegenzit de “knop” omgaat en er met elkaar wordt gestreden. Voor de trainers de mooie uitdaging hier meer constantheid in te krijgen in de 4de fase. Dan heeft dit team echt stappen gemaakt en geleerd in (zelf)kennis en kunde!

Nu even 2 weken geen officiële wedstrijden, we zullen vast nog wel gaan oefenen.

Maar we kijken uit naar Fase 4 en hebben er veel zin in!

Pieter, Pascal en Serge