CWO JO11-2 50/100%

Het is zaterdagochtend 20 januari en het is koud. Wedstrijden op gewoon gras zijn vanwege ijs en sneeuw afgelast maar het veld 4 op CWO is bespeelbaar en daar mogen we vandaag op gaan aantreden in de start van fase 3 tegen SC Botlek 11-1.

Afgelopen week in de training hebben we onze kinderen uit CWO 11-2 bewust gemaakt wat instelling en inzet doet met resultaat. Dit kan je op school en thuis natuurlijk ook toepassen maar wij hebben de focus even op het voetballen gelegd. Als je tijdens trainen minder goed je best doet dan dat je kan, noemen we dat 50% inzet. We hebben in de training met een mooi over- en aanspeel oefening ervaren dat wanneer je alles geeft en maximaal je best doet, niet alleen de oefening makkelijker gaat maar het voetballen/ontwikkeling en het plezier voor jezelf maar ook in het hele team(!) enorm toeneemt ten op zichtte van de 50% variant. Deze instelling noemen we dan ook 100% inzet.

In de voorbespreking herhalen we deze ervaring en lijken de ‘koppies’ van de kids goed te staan voor weer een mooie wedstrijd.

Onze dag-aanvoerder Amylia neemt de ploeg mee naar veld 4A voor de warming up.

We heten de tegenstander welkom met onze, in de regio inmiddels bekende, openingsceremonie en verwelkomen (en bedanken!) ook weer onze vaste scheidsrechter Yunus!

1ste 15 min

Met Mas en Amylia als reserve en met een (koude) wind tegen begint CWO onrustig. Botlek heeft veel de bal en kunnen er rustig op los tikken. We pakken af en toe de bal af maar leveren net zo snel weer in. Het is dan ook Botlek wat het eerste doelpunt maakt.

0-1 en daarmee gaan we ook de time-out in.

2de 15 min

In de time-out vragen de trainers aan de kinderen welke keuze ze zelf hebben gemaakt in het afgelopen kwartiertje. Wie heeft een 50% inzet keuze gemaakt en wie een 100% keuze inzet. De kinderen zijn eerlijk en geven aan dat ze allemaal maar 50% inzet hebben gegeven. Dus wat kunnen we zelf doen om te veranderen… precies u raadt het al. De kinderen geven zelf aan dat ze 100% moeten gaan geven. Oke let’s go!

Mas komt erin voor Rover en Amylia komt op de plek van Mats.

CWO is nu een stuk feller op de bal en we spelen elkaar de bal weer toe. Het voordeel van zelf de bal hebben is dat de tegenstander die dan dus niet heeft en er niet tegen gescoord kan worden. En dan….dan is daar Amylia die de bal goed van Beau aangespeeld krijgt en de bal binnen knalt en de 1-1 op het scoreboord zet! Whoop Whoop! Wat een feestje, goed hoor! Hou vol! En dat lukt! Scheidsrechter fluit voor de pauze.

Pauze

In deze pauze vragen we de CWO’ers, wat is het verschil geweest tussen het eerste en tweede kwartiertje. De meeste kinderen roepen het doelpunt natuurlijk, maar de vraag achter de vraag: Waardoor kon het doelpunt ontstaan? Precies, daar is ie weer. 100% inzet tonen, je best doen loont en je hebt het zelf in de hand!

3de 15 min

Vrolijk wisselen we van helft en nu met Eysan en Darrell als reserve.
Ondanks de wind in de rug voor CWO tikt Botlek er weer rustig op los. CWO is zeker actief maar het loopt minder goed als het vorige kwartiertje. Er zijn kansen over en weer maar het is Botlek die er 2 in de touwen schiet en met een 1-3 achterstand gaan we de time out in.

4de 15 min

In de time out pakken we het gesprek gewoon weer op dezelfde manier op. Hoeveel inzet hebben we gegeven? Wat is er nodig om verandering in het veld te krijgen?

Mats geeft aan niet verder te kunnen waardoor Aslan en Beau samen zijn plekje zullen invullen.

Scheidsrechter fluit en daar gaan we!

Wat een verschil nemen we waar. CWO speelt elkaar in de voeten. Het spel ligt weer veel meer op de helft van Botlek. Er komen corners waardoor we kansen krijgen. Ook Botlek krijgt genoeg kansen, maar Levi staat zijn mannetje in de goal. Daar is de beloning! De bal wordt door Dewi goed onderschept en komt bij Darrell en hij knalt de bal hoog in de touwen! 2-3! Kom CWO, geloof erin, super goed!

Het is nu ontzettend spannend, oef kansje Botlek, komen we goed weg.

Via Rover die goed samen speelt met Eysan wordt Darrell de hoek in gestuurd, hij twijfelt geen moment en geeft goed voor….Amylia komt inlopen en Mas die erachter komt inglijden….maar…..oef allebei bal gemist….Wat zonde.

Kom op nog een paar minuten….de trainers houden het niet meer en proberen nog wat te schuiven en de CWO kinderen extra aan te moedigen, kom op…..maar dan…is daar het eindsignaal.

Conclusie/moraal van deze ervaring:

1ste 15 min 0-1 verloren (50% inzet)

2de 15 min 1-0 gewonnen (100% inzet)

3de 15 min 0-2 verloren (50% inzet)

4de 15 min 1-0 gewonnen (100% inzet)

Het mag duidelijk zijn dat de trainers in de nabespreking de CWO-kinderen allemaal een dik compliment hebben gegeven. Compliment omdat als we iets constateren (50%) ze zelf in staat zijn om het verschil te maken (100%). Hierdoor kunnen we kwartiertjes winnen door zelf(!) te veranderen. Prachtig toch?!

We kijken uit naar volgende week!

Pieter, Pascal en Serge